Mad på cykelferien - få inspiration til mad på cykelturen her

Cafébesøg, madpakke eller pluk-selv – få styr på maden på cykelferien

Onsdag, juli 20, 2016

Turen er planlagt, cyklen er gjort klar og nu skal du snart afsted. Men hvad med mad på turen? Uden mad og drikke duer helten som bekendt ikke og du har brug for energi, for at kunne træde i pedalerne kilometer efter kilometer.

Hvad der er godt at spise på cykelferien afhænger af hvor langt du cykler og hvor udfordrende turene er. Cykler du kun kortere strækninger, er maden ikke så afgørende.

Cykler du derimod længere dagsture, kan det være nødvendigt at gennemtænkt måltiderne både før, under og efter turene.

Vil du vide mere om hvad der er godt at spise og hvornår, så læs med her: 

Morgenmad
Hvis du lægger en god bund fra morgenstunden, kommer du godt fra start. Spis gerne et solidt måltid, der mætter længe og indeholder kulhydrater, som giver energi til dine muskler.

Spiser du brød eller andre kornprodukter, anbefaler Fødevarestyrelsens hjemmeside altomkost.dk, at du vælger fuldkorn, bl.a. fordi det indeholder mange kostfibre, vitaminer og mineraler.

Spis så du er mæt, men ikke stopmæt. Hvis maven er for fuld og ligger for tungt i maven, er det ikke særligt sjovt at cykle. Og start allerede nu med at drikke væske, så du holder kroppen hydreret hele dagen.

Mellemmåltider
Når du holder pause, så drik noget mere vand. Du kan evt. også tage lidt at spise, f.eks. frisk frugt eller bær.

Cykler du om sommeren kommer du muligvis forbi en gårdbutik eller en bod med friske ærter, solmodne jordbær eller andre lækkerier, der kan forsøde turen og give ekstra energi.

Frokost
Også til frokost skal du drikke godt med væske og i øvrigt huske ikke at spise for meget. Hvad du spiser, kan du tilrettelægge som du har lyst.

En madpakke kan være en nem og god måde at spise frokost, fordi I så kan spise hvor og hvornår I har lyst. I kan spise på stranden, i skoven eller i en park, hvis I har lyst - I er ikke afhængige af at der er et spisested i nærheden eller af om der er et ledigt bord.

Er du til madpakke-løsningen, bør du have en køletaske med, så maden bliver holdt kold på hele turen.

Foretrækker I derimod at rejse uden for meget oppakning og kan I godt lide at blive forkælet lidt undervejs, så stop og nyd frokosten på et af de lokale spisesteder.

Det kan være en spændende sandwich bar, en hyggelig cafe, en lækker restaurant eller en lokal gårdbutik med friskbagt brød og hjemmelavet marmelade.

Aftensmad
Når I er i mål med dagens tur – særligt hvis det var en lang og/eller hård tur – skal musklerne genopbygges. Til det har de brug for protein, som du ifølge Altomkost.dk bl.a. kan få fra kød, fisk, æg, broccoli, bønner, ærter, kikærter og linser.

Vil du gerne nyde naturen, mens du spiser, kan du f.eks. lave aftensmaden over bål eller med et stormkøkken. Du kan f.eks. grille et par store bøffer og nyde dem med kogte, nye kartofler, eller hvad med at lave en lækker æggekage med sæsonens grøntsager i? 

Vil du gerne have et stort udvalg og mange valgmuligheder, når du køber ind til aftensmaden, er det lokale supermarked et godt sted at handle.

Vil du gerne prøve noget nyt, så stop f.eks. ved en gårdbutik på vejen og se hvad de har af spændende hjemmelavet eller lokalt-produceret mad.

På nogle gårde har du endda mulighed for at selv plukke og samle ting til aftensmaden, f.eks. ærter, jordbær, pærer og blommer, der eksempelvis kan bruges i en frisk og sommerlig salat.

Vil du gerne ud på nye smagsmæssige eventyr og vil du gerne slippe for madlavning og opvask, så prøv et af de lokale spisesteder og se, hvad de tilbyder.

Både i Odder og Horsens ligger der flere spisesteder omkring gågaden, men også andre steder i og omkring byerne er der spændende og smagfulde mad-oplevelser af hente.

Se spisesteder Horsens>> og spisesteder i Odder>>

Del denne side